Shimano Deore – dla kogo osprzęt z tej grupy?

Gdy kupujemy rower lub gdy zamierzamy wymienić elementy napędu w rowerze powinniśmy się dokładnie przyjrzeć, jaki osprzęt jest użyty w rowerze. Rodzaj użytych przerzutek, kaset, korb czy manetek mówi nam wiele o jakości naszego roweru. Większość osób kupujących rower zwraca uwagę na przerzutki, a nie zawsze sprawdza jakość pozostałej części osprzętu.

Zanim dokonamy zakupu roweru, powinniśmy dokładnie przyjrzeć się całemu rowerowi, dowiedzieć się, jaką grupę osprzętu posiada rower. Poszczególne grupy osprzętu różnią się między sobą jakością wykonania, precyzją działania, wagą, ale zazwyczaj nie są to duże różnice. Wybór grupy osprzętu zależy od naszych wymagań, a także od intensywności naszej jazdy.

Jeśli chodzi o przeznaczenie grup osprzętu Shimano, to najwyższą pozycję w hierarchii  zajmuje osprzęt Shimano XTR. To grupa osprzętu bardzo droga, przeznaczona dla zawodowców. Shimano Deore i Shimano SLX to osprzęt przeznaczony głównie dla użytkowników rowerów górskich. Natomiast Shimano Alivio, Altus czy Acera to grupy osprzętu odpowiednie dla amatorów weekendowych wypraw za miasto.

Dzięki takiej hierarchii grup osprzętu każdy użytkownik może wybrać odpowiednią dla siebie pod względem jakości i ceny grupę osprzętu. Poszczególne grupy osprzętu różnią się między sobą wagą (najlżejszy jest osprzęt XTR), precyzją działania zmiany przełożeń hamulców i przełożeń. Hierarchia grup osprzętu jest w niewielkim stopniu związana z ilością biegów (przełożeń). Dla porównania grupa XTR posiada z tyłu 10 zębatek, podczas gdy grupa Alivio posiada 9 zębatek. Różnica jest wiec bardzo mała.

Shimano Deore

Shimano Deore to grupa osprzętu wysokiej klasy. Stosuje się ją głównie w rowerach górskich. Istnieją też grupy osprzętu Shimano Deore XT Trekking, Shimano Deore LX Trekking, Shimano Deore Trekking. To grupy osprzętu przeznaczone do rowerów turystycznych – trekkingowych. W Polsce stosowane są w droższych rowerach w cenie od 2000 zł. W krajach rozwiniętych rowerowo te grupy osprzętu są powszechnie stosowane w rowerach turystycznych – trekkingowych.