Różnice między rowerem górskim a szosowym

Rowery możemy podzielić na następujące grupy:

  • rowery górskie
  • rowery szosowe
  • rowery trekkingowe
  • rowery crossowe
  • rowery miejskie

Rowery górskie

Rowery górskie (MTB – z ang. Mountain Terrain Bike) to rowery stworzone do jazdy w terenie. Przeznaczone są do jazdy po górskich kamienistych ścieżkach, leśnych bezdrożach, specjalnych torach przeszkód, po terenach trudniejszych, niż takich, po których można jeździć rowerami szosowymi, miejskimi czy trekkingowymi.

Rowery górskie to rowery bardzo wytrzymałe. Koła rowerów górskich mają średnicę 26, 27,5 oraz 29 cali. Koła posiadają szerokie opony, które można dobrać do terenu, po którym jeździmy rowerem. W przypadku jazdy po asfalcie można wybrać opony o gładkim bieżniku w celu zmniejszenia oporu. Z kolei w celu zwiększenia oporu i poprawy trakcji podczas jazdy w trudnych terenach stosuje się opony o głębokim bieżniku.

Rowery górskie wyposażone są również w jeden lub dwa amortyzatory. Ramy rowerów górskich mają różne kształty w zależności od przeznaczenia roweru. Najpopularniejszym rodzajem ramy w rowerach górskich jest hardteil – rama o prostej budowie, niewielkiej masie, niskim koszcie produkcji. Rowery górskie służące do pokonywania trudniejszych tras wyposażone są w ramy z pełną amortyzacją. Rowery górskie mają najczęściej ramy aluminiowe, rzadziej stalowe.

 

Rowery szosowe

Rowery szosowe to rowery sportowe, przeznaczone do jazdy po twardych drogach, po asfalcie. To rowery dla osób, które lubią się ścigać, jeździć z dużą prędkością, pokonywać długie dystanse. Rowery szosowe to rowery lekkie, ich waga wynosi nie więcej niż 10 kg. Charakterystyczną cechą rowerów szosowych są wąskie, duże koła o rozmiarze 28 cali. Pozwala to rozwijać duże prędkości w czasie jazdy. Koła posiadają twarde, cienkie opony.

Rowery szosowe posiadają również charakterystyczną wykrzywioną kierownicę nazywaną „barankiem” oraz prostą, sztywną ramę. Rowery szosowe mają również mniejszą liczbę przełożeń (14–18), niż rowery górskie. Rama oraz wygięta kierownica wymuszają na rowerzyście aerodynamiczną sylwetkę, dlatego rowery szosowe nie są niestety zbyt wygodne ze względu na pochyloną pozycję podczas jazdy.

 

Różnica jest też świetnie przedstawiona na poniższym video:

 

Dla bardzo zainteresowanych tematem polecam także zapoznać się z poradami od Mai Włoszczowskiej, link tutaj: http://polskanarowery.sport.pl/msrowery/1,105121,7651724,Jaki_rower_wybrac_doradza_Maja_Wloszczowska.html

Podobają Ci się moje wpisy? Wyraź to!